Auto van de zaak: wanneer een goed idee?
Ondernemers vinden een auto van de zaak altijd een interessante gedachte. Benzine of elektrisch, groot of klein, jong of oud; iedere auto heeft voor- en nadelen als het gaat om het zakelijk nemen van de auto. Bijna altijd valt de auto in het keuzevermogen: hij kan worden aangemerkt als privévermogen of als zakelijk vermogen. Het is goed om over deze keuze na te denken.
Bij een auto in privé mogen autokosten niet zakelijk genomen worden. Dit houdt in dat brandstof, parkeerkosten of onderhoud privé betaald dient te worden. Wel kun je voor het zakelijk gebruik van de auto een vergoeding krijgen. Deze vergoeding bedraagt € 0,19 per kilometer en wordt middels een declaratie in de administratie verwerkt. Dit lijkt weinig, maar bij veel zakelijke kilometers en weinig privékilometers kan deze vergoeding aardig oplopen.
Het alternatief is om de auto als zakelijk vermogen te beschouwen. In dat geval mogen alle autokosten, met uitzondering van verkeersboetes, worden genomen in de zaak. Het voordeel dat dit met zich meebrengt voor de gebruiker wordt belast met de zogeheten bijtelling. De hoogte van de bijtelling hangt af van de auto die gereden wordt. Denk hierbij aan cataloguswaarde, de leeftijd en de CO2-uitstoot.
De keuze voor privé of zakelijk is de moeite waard aandacht aan te geven. De cataloguswaarde, het bijtellingspercentage, de hoeveelheid zakelijk gebruik zijn slechts een paar voorbeelden van factoren die invloed kunnen hebben op jouw keuze. Het is daarom aan te raden om dit op te nemen met iemand die je van goed advies kan voorzien.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!