Een nieuw BTW-nummer voor de eenmanszaak
Alle eenmanszaken krijgen in het najaar van 2019 een brief van de Belastingdienst met een nieuw btw-identificatienummer. Hebt u een eenmanszaak? Dan dient u dit nieuwe BTW-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 te gebruiken bij al uw klanten en/of leveranciers. Het nieuwe btw-identificatienummer dient u te vermelden op uw facturen, brieven, website en andere communicatiemiddelen. Het nieuwe btw-identificatienummer wordt ook wel “BTW-id” genoemd.
In het nieuwe btw-identificatienummer is uw burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Zo is, in het kader van de AVG-privacy wetgeving, uw privacy beter beschermd.
Het nieuwe BTW-identificatienummer zal er als volgt uit gaan zien: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers. De 9 cijfers hebben niets meer te maken met uw BSN.
Uw “oude en oorspronkelijke” BTW-nummer wordt het omzetbelastingnummer genoemd. Dit nummer blijft u gebruiken bij contact met de Belastingdienst en het doen van de aangifte omzetbelasting.
Dit moet u zelf regelen vóór en na 1 januari 2020:
- Zorg dat het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 op uw communicatiemiddelen staat.
- Geef het nieuwe btw-identificatienummer door aan relaties, zoals uw boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten. Zij dienen uw nieuwe btw-id nummer vanaf 2020 mede ook te gebruiken, bijvoorbeeld als zij de btw naar u verleggen.
- Verlegt u zélf de btw naar een andere eenmanszaak binnen Nederland? Zorg er dan voor dat u de juiste btw-identificatienummers gebruikt, zowel van uzelf als van de afnemer.
- Zorg dat u uw software aanpast, als u die gebruikt voor het maken van (elektronische) facturen.
Indien u vragen heeft, kunt u altijd te rade gaan bij uw boekhouder.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!